Postauksen kuvat on ottanut Suvinnet keväällä 2020. Kaneli on kasvanut ja kehittynyt noista ajoista melkoisesti!
EDIT 26.2: Korona sotki suunnitelmat, kisakauden aloitus siirtyy myöhemmäksi!
Mikäli korona ei sotke suunnitelmia, Kaneli aloittaa kisakautensa 7.3 läheisen ratsastusseuran (Sairilan ratsastajat) järjestämissä seuratason kouluratsastuskilpailuissa. Kisat tulevat olemaan Kanelin toiset seurakisat, joten tavoitteena ei ole lähteä mykistämään tuomareita ponin upeudella tai napata ruusuketta. Sen sijaan tavoitteena on saada Kanelille hyvä kilpailukokemus ja totuttaa ponia kulkemaan ihmisten ilmoilla. 
Ratsastettavaksi ohjelmaksi valikoitui helppo D 2013, joka on siis raviohjelma. Tilanteen hallinnan maksimoimiseksi omistaja ratsastaa Kanelilla, sillä muut ponit usein innostuttavat ja kuumentavat Kanelia, joten menemme ehdottomasti turvallisuus edellä. Joidenkin mielestä tämä on varmasti kauhean noloa, täti ponilla raviohjelmassa, mutta itse annamme noloutta enemmän painoarvoa sille, että Kaneli suoriutuu kisatilanteesta kunnialla ja hyvillä mielin. Tarjolla olisi myöskin aikuisohjelma 2002, joka kummittelee hiukan harkinnassa: kaikki muu radassa on selvää pässinlihaa ja Kaneli varmasti suoriutuisi ohjelman laukkaosuuksistakin (pääty-ympyrät), mutta laukka on kuitenkin vielä niin keskeneräistä, että emme halua lähteä räpiköimään nuorella ponilla (siitä ei jäisi hyvä mieli ratsukon kummallekaan osapuolelle). Ilmoittautumisaikaa on kuitenkin vielä viikko jäljellä, joten tätäkin asiaa voi vielä haudutella ja tunnustella (mitä jos homma sujuisikin hyvin?). Kaksi (megahelppoa) luokkaa ei varmastikaan olisi Kanelille muutoin kuormittavaa, mutta laukan mahdollinen tai jopa todennäköinen rikko raville vaivaa perfektionistin mieltä. 
Helppo D -ohjelma pitää sisällään muutaman kompastuskiven ja tässä postauksessa ajattelimme hieman povata, miten Kaneli mahdollisesti hoitaa hommat kisaradalla: 
1.
L – Radalle harjoitusravissa 
I – Pysähdys – Tervehdys – Harjoitusravia 
Riippuen maneesin tuomaripäädyn jännittävyydestä, Kaneli voi hyvin ohjan ja pohkeen välissä ollessaan tulla radalle sisään varsin suorana – aina tervehdykseen asti. Ravista pysähdys onnistuu mitä todennäköisimmin ihan kivasti, ja mikäli katsomossa ei ole mörköjä, poni nököttää tervehdyksessäkin varmasti oikein mukavasti. Sen sijaan siirtymä pysähdyksestä harjoitusraviin tulee olemaan hidas (siinäkin tapauksessa, että poni on radalla kuin kotonaan ja vastaisi apuihin moitteettomasti). 
2.
C – Oikealle Harjoitusravissa 
Tämä kohta sujuu todennäköisimmin moitteettomasti, “uralla” kuuliaisesti ravaaminen kuuluu Kanelin bravuureihin kentällä. 
3.
R – Voltti 10 metriä 
Mikäli Kaneli ei ole täydellisesti kuulolla, alkaa se helposti liikkua lapa edellä ja tulla ulkopohjetta kohden. Onneksi ongelma on tiedossa, joten siihen on helppo vaikuttaa radan aikana. 
4.
L – Pysähdys, liikkumatta n. 5 s, harjoitusravia 
Pysähdys ravista = helppo nakki, pysähdyksen aikana poni todennäköisesti pälyilee ympärilleen ja siirtymä pysähdyksestä raviin on hidas, vaikka ratsastaja yrittäisi kaikkensa. 
5.
EM – Kokorataleikkaa keskiravia, harjoitusravia 
Keskiravia mäyräkoiralla? Voidaan yrittää! Todennäköisesti liike muistuttaa enemmän temponlisäystä, poni menettää “pyöreytensä” (jos sitä alunalkaenkaan on) ja takajalat jäävät talliin sen sijaan, että poni työntäisi hyvin takaa. Positiivista tässä on se, että Kaneli varmasti yrittää parhaansa! 
6.
C – Pysähdys, peruutus n. 5 askelta, harjoitusravia 
Peruutus tuomaripäädyssä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä vino ja nihkeä. Pahimmassa tapauksessa Kaneli haluaisi alkaa tuijotella ja tämän vuoksi vastustaa peruutusta. 
7.
S – Voltti 10 metriä 
Sama ongelma kuin aiemmalla voltilla: jos Kaneli ei ole täydellisesti kuulolla, alkaa se helposti kulkea mutkalla ja vastustaa ulkopohjetta. Toisaalta, maneesin kisarata on isompi kuin meidän kenttä, joten voltilla ei vaadita niin suurta asetusta ja taipumista, mikä toivon mukaan hyvän ennakoinnin kanssa helpottaa hommaa. 
8.
BH – Kokorataleikkaa keskiravia, harjoitusravia 
Keskiravi toiseen suuntaan! Yhtä vaikeaa kuin radan ensimmäinen keskiravi! 
9.
C – Keskikäyntiä 
ME – Kokorataleikkaa vapaata käyntiä 
EL – Otetaan ohjat 
Käyntiin siirtyminen ja keskikäynti voivat mennä jopa ihan mukavasti, mutta vapaa käynti lävistäjällä muuttuu herkästi löntystelyksi mutkittelevalla ponilla. Onnistuminen on täysin ratsastajan pelisilmästä kiinni. 
10.
LBR – Harjoitusravia 
RB – Täyskaarto 
Kanelin harjoitusravi on ihan jees, mutta täyskaarrossa on sama ongelma kuin voltissa, mikäli poni lähtee valumaan tai ylitaipumaan. Myös täyskaarron “häntä” on syytä ratsastaa tarkasti, pahimmassa tapauksessa Kaneli nimittäin imee voimakkaasti uralle. 
11.
BLES – Harjoitusravia 
SE – Täyskaarto 
Sama kuin edellisessä, mutta sillä erotuksella, että mikäli edellinen täyskaarto on mennyt piloille, ratsastaja ehtii miettiä, kuinka pelastaa toinen. Tai ainakin voi yrittää. 
12.
ELBR – Harjoitusravia 
R – Vasemmalle 
I – Oikealle 
Mikäli poni ei ole hermoraunio tähänastisesta suorituksesta uudessa paikassa, harjoitusravissa eteneminen ei ole sille ongelma eikä mikään. R – I – G käännös tulee meidän kotikentällä varsin nopeaa, mikäli ravissa on lainkaan potkua, onneksi maneesissa on enemmän tilaa tien ratsastamiseen rauhassa. 
13.
G – Pysähdys, tervehdys, radalta vapaassa käynnissä 
Viimeinkin loppusilaus! Lopen uupunut poni pysähtynee kuin nalli kalliolle ja omistaja voi viimeinkin hengittää. Saataisiinpa yli 50% suoritus! 
Radan lisäksi luokassa arvioidaan yleisvaikutelma. Tämä pitää sisällään ratsastajan vaikutuksen hevoseen, ratsastajan asennon, istunnan ja apujenkäytön moitteettomuuden sekä oikeiden teiden seuraamisen. Ratsastajan vaikutus Kaneliin on varmastikin suoraan verrannollinen siihen, kuinka turvalliseksi tai jännittäväksi poni kokee tilanteen. Ihanteellisessa tapauksessa Kaneliin voi vaikuttaa pienin, huomaamattomin avuin, kun taas katastrofitilanteessa “yhteyttä valisemaanne hevoseen ei juuri nyt saada”. Omistajan asento, istunta ja apujen moitteettomuus ovat yleensä saaneet ihan kelvolliset arvostelut, ja toivotaan, että muutamat liikasentit eivät vaikuta kokonaisuuteen. Oikeiden teiden seuraaminen onnistuu toivottavasti radan perinpohjaisen opettelun ja tarkan ratsastuksen avulla!
Haluaisitteko kisapäivän jälkeen postauksen, jossa kerromme yksityiskohtaisesti, miten mikäkin kohta radalta onnistui?